جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد

جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد

مخاطب دانش‌آموزان، فرهنگیان، دانشجو معلمان

پیوند جشنواره سیاست‌های تولید مواد و رسانه‌های یادگیری در برنامه درسی ملی بر تولید محتوای الکترونیکی چند رسانه‌ای متناسب با نیاز معلمان و دانش‌آموزان و استفاده هوشمندانه از آن‌ها و هم‌چنین بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی با رویکرد حل مسئله در تولید مواد و رسانه‌های یادگیری و بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانش‌آموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری را مورد تاکید قرار می‌دهد. بر این اساس، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در اجرای مفاد سند بالادستی (سیاست‌های تولید مواد و رسانه های یادگیری ، ۷-۱۲، ۴-۱۲ برنامه درسی ملی-راهکار ۱-۱۷، ۲-۱۷ ، راهکار ۳-۹ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی) و هم‌چنین غنابخشی به محتوای شبکه ملی مدارس ایران رشد به‌عنوان شبکه اصلی پشتیبان برنامه درسی در نظر دارد جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دانش‌آموزان و معلمان با رویکردهای جدید آموزشی را برگزار نماید.

اهداف برگزاری جشنواره

۱– توسعه و تعمیق فرهنگ تولید محتوای الکترونیکی درسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای یادگیری

۲- ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندی‌های معلمان، دانش‌آموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانه‌های یادگیری الکترونیکی

۳- تولید محتوای الکترونیکی  چند رسانه ای متناسب با نیاز معلمان و دانش‌آموزان و استفاده هوشمندانه از آن‌ها در فرآیند تدریس-یادگیری

۴- توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهره‌برداری از مواد و رسانه‌های یادگیری الکترونیکی

شیوه اجراء

این جشنواره دردو مرحله برگزار خواهد شد. مرحله اول به‌صورت استانی  مرحله دوم به‌صورت کشوری از میان محصولات برگزیده‌شده مرحله اول

گروه‌های شرکت‌کننده

  • دانش‌آموزان

    • دانش‌آموزان پایه ششم دوره‌ی ابتدایی
    • دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه اول و دوم
    • هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش
شامل کلیه دانش آموزان مدارس دولتی ، غیر دولتی ، مدارس خاص ،مدارس استثنایی ، مدارس تیزهوشان ، مدارس بین الملل و …
  • معلمان (مربیان)

    • آموزگاران و دبیران دوره‌ی ابتدایی و متوسطه‌ی اول و دوم
    • کلیه شاغلین مدارس استثنایی، غیردولتی و استعدادهای درخشان
    • هنرآموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش
    • مدرسان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی
    • کارکنان آموزشی شاغل در ادارات آموزش و پرورش ، کادر اداری مدارس
  • دانشجویان

    • دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
    • دانشجویان دانشگاه شهید رجایی
تبصره ۱: دانش‌آموزان و معلمان و دانشجویان می‌توانند محصول خود را به‌صورت کار اشتراکی (دانش‌آموز، معلم، دانشجو، مدرس) ارائه نمایند (حداکثر اعضای گروه چهار نفر). تبصره ۲: معلمان مدارس غیردولتی پس از دریافت تأییدیه از مدرسه محل خدمت می‌توانند از طریق مدرسه محصول خود را در جشنواره شرکت دهند.

محورها

  1. تولید قطعات آموزشی با موضوعات درسی(آموزشی و تربیتی)دوره های ابتدایی و متوسطه اول و دوم با رویکردهای ۱-تبیین بهتر مفاهیم۲-تسهیل در فهم و انتقال مفاهیم۳-تعمیق مفاهیم مندرج در کتاب های درسی
  2. تولید درس‌افزارهای آموزشی متناسب با موضوعات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم*
  3. تولید قطعات و نرم افزارهای آموزشی با موضوعات پرورشی،دینی به ویژه معارف قرآنی و معارف انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش **
  4. تولید قطعات و نرم افزارهایی در حوزه تربیت بدنی ، سلامت و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ***
  5. تولید قطعات و نرم افزارهای سرگرمی و بازی آموزشی با تاکید بر مفاهیم درسی
  6. تولید قطعات آموزشی ویژه دانش آموزان با نیازهای خاص آموزشی
  تبصره ۱: توجه به مفاهیم ذیل در محتوای تولید متناسب با محتوای کتاب‌های درسی * سبک زندگی ایرانی اسلامی، محیط‌زیست و علوم زمین، مهارت‌های زندگی و حقوق بشراسلامی، سیاست‌های جمعیتی، زیست‌فناوری، ریز فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تفکر و خلاقیت و نوآوری، اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی،معرفی حرفه ها و هنرها و جغرافیا متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان‌ها و مناطق روستایی و عشایری ، ویژگی‌ها، نیازها و وظایف خانواده ** مضامین توحید، نبوت، امامت، معاد ،ولایت و مهدویت و…، تقویت ایمان، بصیرت دینی، فرهنگ نیکوکاری، تعاون، مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی تقویت باور و روحیه مسئولیت‌پذیری؛ تعمیق فرهنگ عفاف، حیا و حجاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی *** محیط‌زیست و سلامت و بهداشت جسمی و روانی دانش‌آموزان، ناهنجاری‌های اجتماعی، نشاط و شادابی در محیط کلاس درس و مدرسه تبصره ۲: با عنایت به تغییرات انجام شده در کتاب های درسی و اتخاذ رویکرد توانمند سازی مخاطب در حل مسئله و تقویت روحیه فعالیت و ابتکار در اغلب آنها،توجه به این رویکردها در تولید مواد و رسانه های یادگیری الکترونیکی مورد تاکید است. از شرکت کنندگان محترم انتظار می رود مواد و رسانه های تولید شده خود را پیرامون آن دسته از مفاهیم کتابهای درسی یک پایه یا دوره تحصیلی که از نظر تدریس و یادگیری نیازمند توجه بیشتر بوده و یا جهت غنی سازی نیازمند به کارگیری فناوری های آموزشی هستند سامان داده و نسبت به تولید آن ها اقدام نمایند.

نحوه‌ شرکت در جشنواره

۱- مراجعه به بخش ثبت‌نام در جشنواره‌ی تولید محتوای الکترونیکی در شبکه ملی مدارس ایران رشد به نشانی Roshd.ir ۲- مطالعه‌ی راهنما و تکمیل فرم شرکت در جشنواره (ثبت‌نام)؛ ۳- دریافت کد رهگیری؛ ۴-تحویل دو نسخه از محصول تولیدی همراه با فرم تکمیلی به نماینده‌ی منطقه محل تحصیل یا اشتغال.

شرایط عمومی آثار تولیدی

  1. آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و مدرسان باشد و از خدمات شرکت‌های خصوصی در تولید آن استفاده نشده باشد. تبصره: تولید کننده(تولید کنندگان)متعهد می شود در اثر تولیدی خود حق مالکیت فکری و معنوی را رعایت نموده است.
  2. محتوای ارائه شده نباید ترجمه یک محتوای غیر فارسی باشد.
  3. موضوع ارائه‌شده از طریق آثار باید در جهت پیاده‌سازی اهداف رفتاری بیان‌شده در برنامه درسی و پوشش‌دهنده بخش مورد نظر از کتاب‌های درسی باشد.(حداقل یک موضوع و حداکثر پنج موضوع) تبصره: چنانچه محتوای ارائه‌شده به‌صورت نرم‌افزار بازی و سرگرمی تولید شده باشد، باید ضمن هدفمند بودن باعث افزایش خلاقیت و ابتکار در کاربران و همسو با تحولات کتاب‌های درسی و سند برنامه درسی ملی باشد.
  4. امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نگردیده باشد.
  5. با توجه به قابلیت‌های ممتاز رایانه در به کارگیری از امکانات متنوع در تولید محتوای الکترونیکی کلیه آثار ارسالی باید از امکانات چندرسانه‌ای فیلم و انیمیشن در حد قابل‌قبول و صوت و گرافیک مناسب با موضوع محتوای تولیدشده بهره‌مند باشد.
  6. در طراحی نرم‌افزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوه‌های تعاملی (آموزش دو سویه) در حد قابل‌قبول استفاده گردد.
  7. برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی، محصولات ارسالی نباید دارای قفل نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری و یا کلمه عبور   باشند.
  8. حتی‌الامکان نرم‌افزارها به‌صورت خودکار و بدون نیاز به نصب بر روی سیستم و یا نصب نرم‌افزار خاصی قابل اجرا باشند.
  9. نرم‌افزارهای تحت ویندوز با امکانات موجود در رایانه‌های مدارس (به لحاظ سخت‌افزاری) قابل اجرا باشند. همچنین نرم‌افزارهای تولیدشده برای بخش یادگیری سیار، قابلیت اجرا تحت سیستم‌عامل اندروید نسخه ۴ و بالاتر را داشته باشند. تبصره :برای محصولات برتر در هر مرحله (در صورت نیاز) قبل از اعلام نتایج، جلسه دفاعیه برگزار خواهد شد.

شرایط فنی و اختصاصی آثار تولیدی

باتوجه به اینکه مقررگردیده است محتواهای تولیدشده (به سبب رعایت حق مالکیت مادی ومعنوی آثارپس ازدریافت مجوزازتولیدکنندگان) به نام خودشان درشبکه ملی مدارس ایران رشدجهت استفاده دانش آموزان وفرهنگیان بارگذاری شودبایدمحتوای تولیدشده قابلیت انتشاردرمحیط وب راداشته وتلاش شودتاحجم فایل هابیشتراز۱۰۰MBنباشد. سایرشرایط فنی واحتصاصی وتوضیحات کامل تردرخصوص معیارهای ارزیابی آثاروبخشهای مختلف جشنواره ازطریق شبکه ملی مدارس ایران رشدبه نشانی Roshd.ir  اطلاع رسانی خواهدشد. نکته : دراین دوره از جشنواره علاوه برکیفیت فنی وقالب گرافیک مناسب، به طراحی آموزشی ، خلاقیت ونوآوری وکاربردی بودن محصول تولیدی توجه ویژه خواهدشد.

سیاست‌های تشویقی

  1. صدور تقدیرنامه کتبی برای آثارمنتخب کشوری
  2. تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبه‌های اول تا سوم) در مراسم اختتامیه
 

دیدگاهتان را بنویسید

1 × یک =